سردخانه

سردخانه

سردخانه سازی ونگهداری محصولات مختلف
سردخانه

سردخانه

سردخانه سازی ونگهداری محصولات مختلف

پیش خنک کردن برای بسیاری از انواع محصولات ضروری است

پس از برداشت، خنک کردن مناسب محصول برای به حداکثر رساندن ماندگاری آن ضروری است. با جلوگیری از رشد طبیعی میکروارگانیسم ها، فرآیند خنک سازی به کاهش تغییرات فیزیولوژیکی که بر طراوت و ارزش غذایی تأثیر می گذارد کمک می کند. این را می توان از طریق روش های کم هزینه و پیشرفته تر، از جمله برداشت در دوره های خنک تر در طول روز، تهویه هوای خنک و خنک سازی تبخیری به دست آورد. با این حال، برای بسیاری از انواع محصولات، پیش سرد کردن بخش اساسی معادله است. پیش سرد کردن فرآیندی است که برای حذف سریع گرمای مزرعه بلافاصله پس از برداشت انجام می شود.

گرمای مزرعه به عنوان تفاوت بین دمای محصولات واقعی برداشت شده در مقابل دمای ذخیره سازی ایده آل برای همان محصولات غذایی توصیف می شود. حذف سریع این نوع گرما ضروری است، زیرا حتی یک ساعت تاخیر می تواند با از دست دادن یک روز از نظر ماندگاری مرتبط باشد. همانطور که از نام آن پیداست، پیش خنک‌سازی قبل از روش خنک‌سازی نهایی و اولیه انجام می‌شود و می‌توان آن را به چند روش مختلف انجام داد.  
روش های پیش سرد کردن

رویکردهای مختلفی برای پیش سرد کردن وجود دارد، و در حالی که اثربخشی آنها متفاوت است، هر فرآیندی که به سرعت دمای محصول برداشت شده را بدون آسیب رساندن به آنها کاهش دهد تا حدی مفید است.

هیدروکولینگ – هیدروکولینگ یکی از متداول ترین و موثرترین روش های پیش خنک کننده است. خنک کاری هیدرولیکی شامل اسپری کردن محصول یا فرو بردن آن در آب سرد است. این روش می تواند تا 15 برابر سریعتر از روش های خنک کننده هوا کار کند. خنک کاری هیدرولیکی همچنین عملکرد بهتری در حفظ رطوبت دارد و حتی می‌تواند از محلول‌های کلرید کلسیم در یخچال برای جلوگیری از مشکلات نگهداری میوه‌های خاص استفاده کند. خنک کاری با آب نیاز به یک منبع آب تمیز و بهداشتی دارد و بهتر است برای سبزیجات از نوع گل، ساقه و ریشه و همچنین برخی از میوه های درختی استفاده شود.

برخی دیگر از روش های متداول پیش خنک کننده در زیر توضیح داده شده است:

خنک‌سازی سایه‌ای – با انتقال محصول به یک منطقه خنک و سایه‌دار بلافاصله پس از برداشت، گاهی اوقات بسته به محصول، مقدار قابل قبولی از پیش خنک‌سازی حاصل می‌شود. در صورت امکان، مناطق نگهداری سرپوشیده بادوام مانند داخل خانه های بسته بندی ایجاد کنید. سازه هایی که با سقف های رنگ روشن یا سفید تجهیز شده اند نیز عموماً برای انعکاس نور خورشید و کاهش بهره خورشیدی بهتر هستند و دمای داخل را با حداقل هزینه سربار کاهش می دهند.

خنک‌سازی یخ – ایده‌آل برای استفاده در مراحل ذخیره‌سازی، توزیع و حمل و نقل، خنک‌سازی یخ روش قابل قبولی برای حذف گرمای میدانی است، به‌ویژه زمانی که بسته‌بندی محصول برای رویکردهای مبتنی بر هوا بسیار متراکم است. از آنجایی که بسیاری از پتانسیل خنک کنندگی از طریق تبادل حرارت با محیط عمومی بر خلاف خود محصول از بین می رود، یخ به طور کلی به عنوان یک روش بسیار کارآمد برای پیش خنک کردن در نظر گرفته نمی شود.

خنک‌سازی یخ را می‌توان به روش‌های مختلف انجام داد، از جمله یخ‌سازی روی محصول، قرار دادن یخ خرد شده روی محصولات، یا یخ مایع، تزریق مخلوط یخ و آب به داخل بسته‌ها، یا با پیچیدن بطری‌های یخ در کاغذ و قرار دادن آنها در میان محصولات، مانند موقعیت هایی که باید از تماس مستقیم اجتناب شود.
انواع خاصی از محصول که نیاز به پیش خنک کردن دارند

قبل از سرد شدن گام مهمی در فرآیند برداشت برای بسیاری از میوه ها و سبزیجات است. از جمله مواردی که همیشه باید از قبل خنک شوند موارد زیر است:

     توت ها
     فلفل دلمه
     گیلاس
     فلفل تند
     خیارها
     بادمجان
     انگور
     لوبیا سبز
     زالو
     پرتقال ماندارین
     خربزه
     بامیه
     نخود فرنگی
     ساپوتاس
     اسفناج
     میوه های هسته دار
     گوجه فرنگیها

برعکس، برخی از انواع محصولات معمولاً نیازی به پیش سرد کردن ندارند. این محصولات شامل کلم، هویج، گل کلم، موز سبز، گواوا، انبه، پاپایا، انار و تربچه است. به خاطر داشته باشید که این فهرست ها جامع نیستند، اما نقطه شروع مفیدی برای مرجع هستند. برای اطلاعات دقیق تر در مورد روش های خنک سازی و ذخیره سازی برای انواع خاص محصولات، حتماً مقالات گذشته ما را بررسی کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد