سردخانه

سردخانه

سردخانه سازی ونگهداری محصولات مختلف
سردخانه

سردخانه

سردخانه سازی ونگهداری محصولات مختلف

روش های خنک کننده ماهی سایز متوسط

خنک سازی و نگهداری مناسب ماهی برای جلوگیری از فساد و زیان اقتصادی ناشی از هدر رفتن محصول بسیار مهم است. این بدان معناست که ماهیگیران تجاری باید سفرهای ماهیگیری خود را با دقت برنامه ریزی کنند و بهترین روش های خنک سازی و نگهداری را برای نوع خاصی از ماهی که صید می کنند در نظر بگیرند. در مقاله‌های گذشته به عواملی که بر خنک‌سازی و ذخیره‌سازی ماهی‌های کوچک تأثیر می‌گذارند و همین‌طور همان عوامل برای ماهی‌های بزرگ پرداخته شد. در مقاله امروز، بیایید توجه خود را به روش‌های خنک‌سازی و نگهداری ماهی‌های سایز متوسط معطوف کنیم.  

بسیاری از انواع مختلف ماهی های سایز متوسط


اصطلاح "ماهی سایز متوسط" طبیعتاً نادقیق است و ممکن است برای افراد مختلف معنای متفاوتی داشته باشد. هیچ مرز مشخصی بین ماهی های خیلی کوچک و پسرعموهای کمی بزرگترشان یا بین ماهی های بزرگ چند صد پوندی و همتایان دو رقمی یا تقریبا تک رقمی آنها وجود ندارد. با این حال، به طور کلی اصطلاح "ماهی متوسط" را می توان برای بسیاری از گونه های مختلف کپور، ماهی آزاد، ماهی خال مخالی، تیلاپیا، ماهی کاد و غیره به کار برد. این ماهی ها جایگاه اقتصادی مهمی را در جوامعی که آنها را صید می کنند تشکیل می دهند. آنها همچنین اساس بسیاری از محبوب ترین و لذت بخش ترین دستور العمل ها و غذاهای در سراسر کشور، هم در رستوران های عمومی و هم در خانه های خصوصی را تشکیل می دهند.
ملاحظات ویژه برای ماهی های سایز متوسط

از بسیاری جهات، ماهی‌های سایز متوسط، تعادل کاملی بین مزایا و معایب خنک‌سازی و نگهداری ماهی‌های کوچک یا بزرگ دارند. به عنوان مثال، در مقایسه با ماهی های بزرگ، راحت تر به طور یکنواخت خنک می شوند و از شیب دما و آسیب پذیری در برابر فساد احتمالی در نقاط گرمتر جلوگیری می کنند. با این حال، مانند ماهی‌های بزرگ‌تر، دمای خود را راحت‌تر و طولانی‌تر از ماهی‌های کوچک حفظ می‌کنند و از فساد سریع جلوگیری می‌کنند. با این حال، به طور طبیعی، این صفات در طول یک طیف ظاهر می‌شوند و ماهی‌های متوسطی که به سمت بزرگ‌تر یا کوچک‌تر تمایل دارند، بسیاری از مزایا و معایب خنک‌کنندگی ماهی‌های واقعاً بزرگ یا واقعاً کوچک را دارند. این امر برای ماهیگیران بسیار مهم است که از نوع خاصی از ماهی که با آن سر و کار دارند آگاه باشند و از بهترین روش های خنک کننده مناسب برای آن گونه اندازه خاص استفاده کنند.
استفاده موثر از یخ و آب سرد دریا

یخ در بسیاری از کشتی‌های ماهیگیری تجاری ترجیح داده می‌شود. این به این دلیل است که یخ مقرون به صرفه و به راحتی در دسترس است، برای شروع فوری خنک کردن ماهی کار می کند، رطوبت بیشتری را برای ماهی فراهم می کند و هیچ گونه ماده شیمیایی خارجی یا عوامل سمی یا آلوده کننده بالقوه وارد نمی کند.

جایگزین محبوب دیگر آب دریای سرد است. آب دریای سرد را می توان مستقیماً از آب اطراف گرفته، سرد و فرآوری کرد و برای نگهداری ماهی تازه صید شده استفاده کرد. یک مزیت عمده این است که آب دریا به راحتی در دسترس است، نیازی به پیش ذخیره سازی ندارد و ترکیبی دارد که احتمالاً برای ماهی ایمن و مناسب است.

در نهایت، هم یخ و هم آب دریای سرد خنک‌کننده بسیار مؤثر و کاملی را فراهم می‌کنند. آب سرد دریا و یخ پوسته‌دار یا لجن‌دار قادر است ماهی را کاملا احاطه کرده و وارد شکاف‌ها و روزنه‌های آن شود. یخ بزرگتر مانند بلوک یخ باید قبل از استفاده خرد شود.
برنامه ریزی از قبل برای بهترین نتایج

مانند بسیاری از تلاش‌ها، به‌ویژه کارهای تجاری، کلید موفقیت تا حد زیادی در برنامه‌ریزی پیش رو است. ماهیگیران تجاری که قصد دارند برای ماهی‌های سایز متوسط و همچنین سایزهای دیگر سفر ماهیگیری کنند، باید موارد زیر را در نظر بگیرند:

عواملی که باید در نظر گرفته شوند

  •      نوع ماهی در حال صید
  •      نوع یخ مورد استفاده
  •      شرایط ماهیگیری
  •      طول سفر
  •      حمل و نقل تخمینی
  •      فضای بار
  •      تجهیزات و منابع مورد نیاز


نوع ماهی صید شده کلیدی برای درک و تخمین وزن احتمالی و ملاحظات خنک کننده آن است. در همین حال، نوع یخی که مورد استفاده قرار خواهد گرفت برای ایجاد ترتیبات مناسب بسیار مهم است، به ویژه اگر از یخ بلوک استفاده شود و ماهیگیران باید برای خرد کردن برنامه ریزی کنند. نوع یخ همچنین در تعیین مقدار یخ مورد نیاز مهم است زیرا انواع خاصی از یخ، به عنوان مثال یخ پوسته پوسته، بسیار سریعتر از سایرین مانند یخ بلوکی ذوب می شوند. به همین ترتیب طول سفر - هم از نظر زمانی و هم از نظر فاصله جغرافیایی - کلید تعیین مقدار یخ مورد نیاز است.

شرایط ماهیگیری مانند آب و هوا و زمان سال نیز برای تعیین دمای اولیه مورد انتظار ماهی و سهولت رسیدن و حفظ سطوح دمای ایمن بسیار مهم است. فضای بار موجود برای تعیین نسبت مناسب یخ به ماهی کلیدی است، در حالی که تجهیزات و سایر منابع مورد نیاز برای سفر نیز باید در نظر گرفته شوند، زیرا بر میزان فضای باقی‌مانده برای ماهی یا یخ و شاید ملاحظات بودجه تأثیر می‌گذارند. .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد