سردخانه

سردخانه

سردخانه سازی ونگهداری محصولات مختلف
سردخانه

سردخانه

سردخانه سازی ونگهداری محصولات مختلف

مزایا و معایب سرد کردن ماهی با یخ لجن (آب و یخ)


در صنعت ماهیگیری تجاری، تکنیک های ذخیره سازی مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر ماهی تازه صید شده در دمای مناسب نگهداری نشود، خراب می شود و کل محموله خراب می شود.

ریشه های یخ لجن


هنگام تلاش برای نگهداری ماهی، دمای پایین برای جلوگیری از رشد باکتری ها و همچنین فساد آن ضروری است. در طول سال‌ها، مردم روش‌های خنک‌کننده متعددی را ابداع کرده‌اند. یکی از محبوب ترین آنها یخ لجنی است که به سادگی از مخلوط کردن آب و یخ با هم تولید می شود. اگرچه یخ لجن مانند سایر روش های خنک کننده ماهی را خنک نمی کند، اما هنوز چندین مزیت مهم در ارتباط با این سیستم خنک کننده وجود دارد.  

Slush Ice یک عامل خنک کننده موثر است

یخ لجن دار به دلیل ترکیبی که دارد به راحتی دمای ماهی را تا صفر درجه کاهش می دهد. یخ معمولاً در وان های کوچک و عایق قرار می گیرد که محیطی با دمای پایین ایجاد می کند. پس از قرار گرفتن در داخل وان، ماهی به سرعت خنک می شود و در طول حمل و نقل خود تازه می ماند. به عنوان یک نتیجه از توانایی های خنک کنندگی چشمگیر آن، یخ لجن دار در بسیاری از بخش های صنعت ماهیگیری، شرکت های خاص تولید میگو محبوب شده است.

تولید و حمل و نقل یخ Slush آسان است


راحتی دیگر مزیت بزرگ استفاده از یخ لجن است. بر خلاف سایر سیستم های خنک کننده، حمل و نقل آن دشوار نیست و می توان آن را به گونه ای طراحی کرد که تقریباً در هر ظرفی قرار گیرد. علاوه بر این، یخ منبعی است که مردم تقریباً در هر مکانی می توانند به آن دست یابند. تا زمانی که به آب تمیز و یک عامل خنک کننده دسترسی داشته باشند، می توانند به اندازه نیاز یخ تولید کنند. هنگامی که منبع آب تمیز به راحتی در دسترس نباشد، کارگران می توانند منبع آب موجود خود را با تکنیک تصفیه تصفیه کنند.
یخ لجن ماهی را به خوبی حفظ می کند
بدون یخ، این احتمال وجود دارد که کل صنعت ماهیگیری سقوط کند. تعداد کمی از منابع دیگر قادر به حفظ مواد غذایی برای مدت زمان طولانی هستند. پس از صید ماهی، یخ طراوت خود را در هر مرحله از فرآیند حمل و نقل حفظ می کند. فقط از طریق یخ لجن و دیگر سیستم های خنک کننده است که مشتریان می توانند غذاهای دریایی تازه و خوشمزه را بخورند. بدون چنین منابعی، ماهی دیگر یک کالای قابل دوام نخواهد بود.
یخ لجن به ماهی کمک می کند تا رطوبت خود را حفظ کند
یخ لجنی اساساً از دو عنصر تشکیل شده است: یخ و آب. در حالی که اولی به عنوان یک سیستم خنک کننده عمل می کند، دومی رطوبت ماهی را حفظ می کند. وقتی ماهی ها در یخچال نگهداری می شوند، تمایل به کم آبی و کاهش وزن دارند. آب نه تنها رطوبت را حفظ می کند، بلکه به فرآیند خنک سازی نیز کمک می کند. همانطور که آب تبخیر می شود، انتقال گرما را افزایش می دهد و ماهی را سریعتر خنک می کند. این امر احتمال فساد را کاهش می دهد و ماهی را مانند روز صید تازه نگه می دارد.
معایب استفاده از Slush Ice

در حالی که یخ لجن یک روش خنک کننده بسیار موثر است، اما دارای چند اشکال است. به عنوان مثال، زمانی که آب زیادی در یخ های لجن وجود دارد، ممکن است آب شود و ماهی را در معرض دمای بالاتر قرار دهد. با این حال، با نظارت ساده کارگران بر نقدینگی یخ، می توان از این مشکل جلوگیری کرد. یکی دیگر از محدودیت های یخ لجن این است که ممکن است باعث تخلیه رنگدانه ها و ریز مغذی های درون ماهی شود. انواع خشک‌تر سیستم‌های خنک‌کننده معمولاً در نگهداری چنین موادی مهارت بیشتری دارند.

با وجود معایب کمی که دارد، یخ لجن یک راه حل خنک کننده موثر و کارآمد باقی می ماند. ماهی ها از لحظه ای که آب را ترک می کنند شروع به شکستن می کنند و طراوت خود را از دست می دهند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد