سردخانه

سردخانه

سردخانه سازی ونگهداری محصولات مختلف
سردخانه

سردخانه

سردخانه سازی ونگهداری محصولات مختلف

مزایا و معایب انواع مختلف عایق در کشتی های ماهیگیری

شناورهای ماهیگیری باید انبارهای خود را خنک نگه دارند تا بتوانند با خیال راحت ذخایر صید شده را ذخیره کنند. علاوه بر تجهیزات یخ و تبرید، عایق نگهدارنده برای حفظ دمای مناسب و کاهش هزینه های انرژی کلیدی است. انواع مختلفی از عایق ها وجود دارد که هر کدام مزایا و معایبی دارند. درک خواص این مواد و در نظر گرفتن آنها در کنار عواملی مانند اندازه کشتی و ساختار انبار به ماهیگیران صنعتی این امکان را می دهد که عایق بهینه را برای شناورهای ماهیگیری خود انتخاب کنند.
فوم پلی اورتان
فوم پلی اورتان یکی از گزینه های برتر برای عایق بندی مواد است. این فوم یک پلیمر ساخته دست بشر است که با گازهای بی اثر مختلف پر می شود تا انتقال حرارت را کند کند. این سبک وزن و مقاوم در برابر رطوبت است و چندین روش نصب دارد که امکان ساخت و ساز انعطاف پذیر را فراهم می کند. تخته ها یا اسلب های فوم از پیش ساخته شده را می توان برش داد و در امتداد دیوارها قرار داد. پلی یورتان همچنین می تواند به صورت مایع مخلوط شود و در محل ریخته شود یا در حفره ها تزریق شود تا یک توده جامد ایجاد شود، یا در غیر این صورت به صورت لایه ای پاشیده شود و به اکثر چوب ها و فلزات و همچنین به خود بچسبد، که این خاصیت مفید برای عایق کاری کشتی است.
  
یکی از معایب اصلی پلی یورتان نفوذپذیری آب آن نسبت به برخی مواد دیگر است. در حالی که رطوبت به آن آسیب نمی رساند، فوم سنگین می شود و خواص عایق آن در صورت غرق شدن در آب کاهش می یابد. پوشش های پلاستیکی تقویت شده با فایبرگلاس برای جلوگیری از رطوبت استفاده می شود، اما گران تر هستند. پلی یورتان همچنین می تواند هنگام قرار گرفتن در معرض آتش بسوزد، و اگرچه معمولاً با مواد بازدارنده شعله درمان می شود، می تواند هنگام سوختن مواد شیمیایی سمی تولید کند. همچنین نسبت به سایر گزینه‌های عایق گران‌تر است و در همه بازارها موجود نیست.

ورق های پلی استایرن

یکی دیگر از پلیمرهای مصنوعی، پلی استایرن اکسترود شده، بیشتر به نام استایروفوم شناخته می شود. هنگامی که به ورق هایی با اندازه ها و عرض های مختلف قالب گیری می شود، می تواند عایق قابل توجهی ایجاد کند که به اندازه پلی اورتان در برابر آب نفوذپذیر نیست. با این حال، مانند پلی اورتان قابل اشتعال است. پلی استایرن نیز در زیر نور مستقیم خورشید شروع به تجزیه می‌کند و می‌تواند با حلال‌های خاصی واکنش نشان دهد و برای هر نگهدارنده‌ای که دارای پوشش فایبرگلاس مستقیماً روی عایق است غیرعملی است.
تخته چوب پنبه
تخته های چوب پنبه ای که از چوب پنبه طبیعی ساخته شده اند، زمانی جزو محبوب ترین مواد عایق در بازار بودند. اما امروزه کمبود درختان چوب پنبه به این معنی است که تخته در مقایسه با سایر گزینه ها گران است و به طور کلی کاربردهای محدودی دارد. در حالی که نسبت به بسیاری از چوب‌ها در برابر سوختگی مقاوم‌تر است، نمی‌توان آن را در دمای بیش از 65 درجه سانتی‌گراد استفاده کرد و سرعت بالای جذب بخار آب آن را برای استفاده گسترده در کشتی‌ها و قایق‌ها غیرعملی می‌سازد.
فایبرگلاس
ماتی متشکل از فایبرگلاس هم در برابر آتش و گرما و هم در برابر مواد شیمیایی مقاوم است و عایق حرارتی خوبی است. با این حال، هنوز در برابر آب نفوذپذیر است، در صورت مرطوب بودن، کارایی خود را از دست می دهد و پشتیبانی ساختاری کمی برای نگهدارنده ارائه می دهد. اگرچه عموماً ارزان است و برای سهولت در نصب ضخامت های مختلفی دارد، اما اگر به درستی چیده نشده باشد، می تواند در جای خود نشست کند و شکاف هایی در عایق باقی بگذارد.
تراشه های چوب، خاک اره و کاه
مواد آلی مانند کاه، تراشه های چوب و خاک اره سابقه طولانی در استفاده به عنوان عایق دارند. چگالی نسبتاً سبک مواد و هوای محبوس شده بین آنها، چه بسته بندی شوند یا به صورت شل در فضاها ریخته شوند یا برای مسدود کردن شکاف ها استفاده شوند، یک سد گرمایی مفید را تشکیل می دهند، اگر به اندازه مواد ساخته شده توسط انسان در مسدود کردن گرما از نظر حجمی موثر نباشد. پلی اورتان و پلی استایرن. کاه و خاک اره نیز بسیار ارزان هستند و تقریباً در همه جا به راحتی قابل تهیه هستند.

با این حال، آنها چندین اشکال اساسی دارند. ذرات چوب و کاه در صورت خشک شدن قابل اشتعال هستند. آنها همچنین ممکن است در هنگام قرار گرفتن در معرض لرزش موتور جابجا شده و بسته شوند و فضاهای ناکارآمدی را که در آن سرما از بین برود باقی می ماند. این مواد همچنین بسیار مستعد جذب آب و رطوبت هستند. رطوبت نه تنها وزن آنها را افزایش می دهد و بازده عایق آنها را کاهش می دهد، بلکه آنها می توانند شروع به پوسیدگی کنند و بیشتر از مواد مصنوعی در معرض کپک و کپک هستند. حشرات و سایر آفات نیز ممکن است در خاک اره یا کاه لانه بسازند.

فضای هوایی مهر و موم شده

از آنجایی که خواص عایق بیشتر عایق ها در واقع توسط هوا یا سایر گازهای بی اثر محبوس شده در فوم یا الیاف ایجاد می شود، جای تعجب نیست که هوای ساده نیز می تواند به عنوان عایق عمل کند. گازها گرما را کمتر از مایعات یا جامدات هدایت می کنند، زیرا مولکول هایی که انرژی گرمایی را منتقل می کنند در حالت گازی پراکنده تر هستند. هوا تا آنجا که ممکن است سبک و البته رایگان است. با این حال، برای استفاده مؤثر از هوا به عنوان عایق، باید آن را در محفظه‌های کاملاً مهر و موم شده نگه داشت، در غیر این صورت جریان‌های گرما در گردش می‌توانند به‌جای پایین نگه داشتن آن، دمای هوا را به طور معکوس افزایش دهند. هوا همچنین هیچ پشتیبانی ساختاری ندارد و نیاز به حجم خالی قابل توجهی دارد، بنابراین ممکن است انتخاب عملی برای برخی از کشتی ها نباشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد